مهندسی فضای سبز
 
 
یک شنبه 6 فروردين 1391برچسب:, :: 11:57 ::  نويسنده : SEPIDE

شناسایی بذر سبزی و گل (سبزی)

 

 

 

 

 

 

بذر شوید                                                                              شوید

نام علمی: Anethum graveolens

نام انگلیسی: Dill

ویژگی های کلی گیاهشناسی:

شوید(Dill) گیاهی است یک ساله به ارتفاع 30 سانتی متر تا یک متر(گاهی بیشتر) و دارای ریشه راست، مخروطی شکل و به رنگ سفید است. طول ریشه متغیر و بین 10 تا 30 سانتی متر می باشد. ساقه آن منشعب استوانه ای بی کُرک، دارای خطوط طولی و در محل گره ها کمی فرو رفته است.

برگ های تازه و خشک شده این گیاه مانند زیره سیاه ، معطر می باشند و برای طعم دهی در خیلی از غذاها به کار برده می شوند.

زمان و نحوه کاشت شوید به چگونگی استفاده از اجزای گیاه(بذر یا پیکر رویشی) بستگی دارد.

اگر هدف از کاشت، تهیه بذر و استخراج اسانس از پیکر رویشی گیاه باشد، زمان مناسب برای کاشت شوید اوایل بهار(اواخر اسفند) می باشد. ولی اگر هدف از کاشت شوید، استفاده به عنوان ادویه و سبزی باشد، از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت زمان مناسب کاشت گیاه می باشد. کاشت این گیاه بسیار راحت می باشد، به همین دلیل این گیاه برای کسانی که برای اولین بار می خواهند گیاهی را بکارند، بسیار مناسب است.

تاریخ کشت:

زمان و نحوه کاشت شوید به چگونگی استفاده از اجزای گیاه(بذر یا پیکر رویشی) بستگی دارد.

نحوه ی کشت:

نحوه ی کاشت شوید به دو طریق بذر و پیکر رویشی می باشد.

تاریخ برداشت:

زمان برداشت شوید حدود سه تا چهار هفته بعد از کاشت میباشد و بعد از اولین برداشت این زمان به دو تا سه هفته کاهش می یابد.



یک شنبه 6 فروردين 1391برچسب:, :: 11:29 ::  نويسنده : SEPIDE

شناسایی بذر سبزی و گل (سبزی)

هویچ

نام علمی: Daucus carota

نام انگلیسی: carrot

ویژگی های کلی گیاهشناسی:

 

هویج یا گَزَر (زردک) گیاهی خوراکی و دوساله از خانواده چتریان است. هویج معمولاً به رنگ نارنجی یا سفید، و یا مخلوطی از قرمز و سفید است و تازهٔ آن بافتی خشک و ترد دارد.

هویج یک سبزی ریشه‌دار است که می‌توان آن را خام و یا خردشده یا رنده‌شده در سالاد خورد و بیشتر در پخت سوپ‌ها و خورش‌ها کاربرد دارد. بتاکاروتن، دوپاری از ویتامین آ، در هویج به‌فراوانی یافت می‌شود و رنگ نارنجی خاصّ این سبزی نیز به همین خاطر است. به‌علاوه هویج منبعی غنی از فیبر خوراکی، آنتی‌اکسیدان‌ها و موادّ معدنی به‌شمار می‌رود. همان‌گونه که در تصویر دیده می‌شود، هویج می‌تواند به‌طور مصنوعی در رنگ‌های گوناگونی به عمل بیاید. در افسانه‌ها آمده‌است که این سبزی به انسان، قدرت بینایی در شب می‌دهد. کمبود ویتامین آ باعث ضعف بینایی می‌شود؛ امّا با بازگرداندن این ویتامین به رژیم غذایی می‌توان این مشکل را برطرف کرد.

هویج دارای ویتامین‌های آ و ب و ث، بتاکاروتن (ماده‌ای که موجب نارنجی شدن آن می‌شود) و مواد معدنی مختلف است. هویج پخته بیشتر از هویج خام آنتی اکسیدان دارد. هویج پخته به صورت استعمال خارجی برای درد و خارش استعمال می‌شود. همچنین برای سوختگی‌ها و آکنه بسیار مفید است.

تاریخ کشت:

 موقع کاشت بذر در نقاط سرد سیر که دارای زمستانهای سخت است در فصل بهار پس از برطرف شدن خطر یخبندان می‌باشد و در نواحی گرم معتدل که خطر یخبندان وجود ندارد بذر این گیاه را می‌توان در پاییز و یا زمستان کاشت.

نحوه ی کشت:

 بذر هویج را بطور خطی می‌کارند. فاصله خطوط از 40 تا 45 سانتیمتر نسبت به آب و هوا و نوع خاک تغییر می‌کند.

مقدار بذر در واحد سطح:

بستگی به نوع زمین و زمان کشت دارد.

تاریخ برداشت:

تقریبا در تمام فصول سال هویج در بازار یافت می‌شود ولی هویجهایی که در اواخر بهار و اوایل تابستان به فروش می‌رسند محصول انواع زود رس هستند و هویجهایی که در پاییز و زمستان به بازار عرضه می‌شوند از انواع هویج دیر رس به عمل آمده‌اند. هویج پاییزه یا آخر فصل را بوسیله گاو آهن از زمین می‌کنند.



یک شنبه 6 فروردين 1391برچسب:, :: 11:8 ::  نويسنده : SEPIDE

شناسایی بذر سبزی و  گل( سبزی)

 

 

 

 

 

 

بذر جعفری                                                                        جعفری

نام علمی:  Petroselinum sativum

نام انگلیسی: Percile - Parsley

ویژگی های کلی گیاهشناسی:

گیاهی دو ساله به ارتفاع 3/0 تا یک متر و دارای ریشه راست دوکی شکل یا متورم (بر حسب نژادهای مختلف) و به رنگ مایل به زرد است. به حالت وحشی می روید و در بعضی نواحی پرورش داده می شود. برگهای جعفری ، شفاف به رنگ سبز تیره ، دارای بریدگیهای لوزی یا مثلث شکل با تقسیمات فرعی است. برگهای قسمت فوقانی ساقه آن، منقسم به قطعات باریک و نوار مانند با ظاهری متفاوت از برگهای تحتانی می باشد گلهائی کوچک مایل به سبز و مجتمع به صورت چتر مرکب دارد. در قاعده اشعه چترهای اصلی و فرعی آن، زائده های باریک و غیر منقسم دیده میشود. میوه آن کوچک و به درازای 2 میلیمتر به قطر یک میلی متر یا کمی بیشتر به رنگ سبز و دارای بو و طعم بسیار معطر است. ریشه جعفری معمولی نازک ولی محکم است که در تغذیه از آن استفاده نمی شود. عمق ریشه زیاد است (گاهی تا عمق 160 سانتی متر) از آنجائیکه جفعری دارای ریشه های فرعی کمی است به همین دلیل برای به سازی خاک مناسب نیست و بنابراین در تناوب زراعی جایی ندارد.

تاریخ کشت:

زمان کاشت جعفری در سبزیکاریهای بزرگ و در مناطق معتدله در بهار و گاهی نیز در پائیز است جعفری را در ردیفهایی به فاصله 15 تا 20 سانتی متر روی ردیف میکارند.فاصله بین ردیفها در کشتهای مکانیزه 25 سانتی متر است.
 
 

نحوه ی کشت:

عمق کاشت 2 تا 3 سانتی متر است. بذر گیاه را از اسفند تا فروردین در ردیفهایی به فاصله 15 تا 25 سانتی متر روی ردیف می کارند فاصله بین ردیف ها در کشت های مکانیزه 25 سانتی متر است.بخاطر ظرافت بذرها و طولانی بودن مدت جوانه زدن آنها (حدود 3 هفته) در هر هکتار 4 کیلوگرم بذر مخلوط به ان می افزایند.

مقدار بذر در واحد سطح:

 مقدار بذر با توجه به نوع کشت و جنس خاک حدود 5/3 تا 6 و گاهی اوقات بین 8 تا 10 کیلوگرم در هکتار است.

تاریخ برداشت:

میوه های جعفری را از اول مرداد تا شهریور ماه،ریشه ها در آبان ماه و برگها را از اواسط خرداد تا اواسط آبان محصول برداری می نمایند. چین اول برگ جعفری را از اواسط تا اواخر خرداد با علف چین یا کمپاین سبزی چین برداشت می کنند برگهای جعفری را معمولاً بر حسب نوع بذر کشت شده و دفعات بذر پاشی،شرایط آب و هوایی و آبیاری تا مهر ماه با فواصل حدود 4 هفته‌ای، 3 تا 4 بار برداشت می کنند. ریشه جعفری را از اواخر مهر تا اوایل آبان ماه با چغندر کن یا کمپاین مخصوص چغندر و سیب زمینی برداشت می نمایند. میوه های جعفری هم در شهریور ماه آماده استفاده می شوند.از هر هکتار زمین 2/1 تن میوه(دانه)پاک شده و 30 تن گیاه تازه بدست می آید. برگهای برداشت شده را در دستگاههای خشک کن در حرارتی معادل 40 درجه سانتی گراد خشک کرده و در ماشین برگ چین یا در دستگاههای برش در اندازه های 2 میلیمتر می برند.ریشه های را که با دست یا به وسیله شخم زن برداشت شده شستشو داده و آنها را بوسیله ماشینهای مخصوص به قطعات کوچک تقسیم می کنند و در دستگاههای خشک کن در حرارت 60 تا 80 درجه سانتی گراد خشک و سپس پرداخت می نمایند.میوه ها را نیز در دستگاه های بذر پاکن در شرایط استاندارد پرداخت و بوجاری می نمایند.



یک شنبه 6 فروردين 1391برچسب:, :: 10:38 ::  نويسنده : SEPIDE

شناسایی بذرسبزی و گل (سبزی)

 

 

 

 

 

 

بذر شنبلیله                                                                          شنبلیله

نام علمی : Trigonella foenum-graecum

نام انگلیسی:Fenugreek – Common fenugreek

ویژگی های کلی گیاهشناسی:

گیاهی است علفی، یکساله، به طول 10 تا 50 سانتی متر ، برگهای آن متناوب و مرکب از سه برگچه است. از اختصاصات آن اینست که نصف تا سه چهارم انتهای برگچه های آن دندانه دار است.گلهائی منفرد به رنگ زرد روشن ، بنفش یا مایل به سفید به بزرگی 8/0 تا 8/1 سانتی متر دارد. میوه آن نیام، خمیده ، بطول 3 تا 11 سانتی متر و محتوی 5 تا 20 دانه زاویه دار به طول 4 تا 6 میلی متر و به عرض 2 تا 3 میلی متر است. رنگ آن از زرد حنایی تا قهوه ای تغییر می نماید. بوی آن قوی و طعمش تلخ و معطر است. منشأ این گیاه نواحی مدیترانه گزارش شده است.

تاریخ کشت:

 اوایل بهار (فروردین) زمان مناسبی برای کشت مستقیم بذر در زمین اصلی است.

نحوه ی کشت:

بذرهای شنبلیله را به صورت ردیفی و یا با استفاده از ردیف کار غلات در ردیفهایی به فاصله 25 سانتی متر و عمق 1 تا 5/1 سانتی متر کشت می کنند. پس از کاشت زمین را باید به طور کافی آبیاری کرد تا شرایط برای جوانه زنی آماده گردد.

مقدار بذر در واحد سطح:

برای هر هکتار زمین به 20 تا 25 کیلوگرم بذر با کیفیت مناسب نیاز می باشد.

تاریخ برداشت:

شنبلیله شش هفته پس از کاشت به گل می رود. میوه معمولاً چهار تا پنج هفته پس از گل دهی آماده برداشت می شود. فصل تابستان (تیر – مرداد) زمان مناسبی برای برداشت میوه شنبلیله است.تأخیر در برداشت سبب ریزش دانه می شود برداشت میوه در روزهای گرم و خشک توصیه می شود. پس از برداشت میوه ها را باید بوجاری ، تمیز و بسته بندی کرد. عملکرد پیکر رویشی 5 تن در هکتار و عملکرد دانه 8/0 تا 5/1 تن در هکتار می باشد.



درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مهندسی فضای سبز و آدرس mat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 24
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1